Patrimonium logo
Logo Patrimonium

Geldzaken

Op deze pagina vind je allerlei informatie over het betalen van je huur, wat je kunt doen als je de huur niet kunt betalen en de jaarlijkse huurverhoging.

Huur betalen

Wanneer je een woning huurt van Patrimonium, betaal je maandelijks de huur. Huur je vóór 1 januari 2022 een woning bij ons, dan betaal je de huur uiterlijk op de 10e van de maand. Huur je vanaf 1 januari 2022 bij ons, dan betaal je de huur uiterlijk de 1e van de maand volgens de nieuwe huurvoorwaarden. Betalen kan via (IBAN) NL 17 INGB 0211307521 t.n.v. Christelijke Woningstichting Patrimonium. Wij kunnen ook de huur automatisch incasseren. Daarvoor kun je een machtiging opvragen door een mail te sturen naar huurincasso@patrimonium-groningen.nl.

Lukt het je niet om de huur te betalen?

Het kan gebeuren dat je de huur niet op tijd of volledig kunt betalen. Dat is vervelend, maar het kan iedereen overkomen. Trek op tijd aan de bel, want hoe eerder je contact opneemt hoe beter. Neem contact op met onze medewerkers van de afdeling Huurincasso om samen te kijken naar een goede oplossing. De afdeling Huurincasso is bereikbaar op 050 – 529 9999 of huurincasso@patrimonium-groningen.nl. Ook ben je welkom voor een gesprek op ons kantoor.

Voor hulp bij geldzaken kun je terecht bij het WIJ-team in jouw eigen wijk. Loop bijvoorbeeld eens binnen bij het financieel spreekuur. Ook kun je bellen of mailen. Kijk voor meer informatie op: wij-groningen.nl.

Ben je jonger dan 24 jaar en/of student en heb je vragen over financiën? Dan kun je terecht bij de Eurocoach van de Groningse Kredietbank (GKB). De Eurocoach is bereikbaar via WhatsApp: 06 – 46 16 60 62. Meer informatie kun je vinden via deze link: Jongeren en geldzaken | Gemeente Groningen.

Jaarlijkse huurverhoging

Ieder jaar berekenen wij of jouw huur wordt aangepast. De regels voor deze huuraanpassingen worden jaarlijks door de overheid vastgesteld. Zo wordt er onder andere bepaald met welk percentage de huur maximaal mag stijgen. Bovendien mag de huurprijs van je woning nooit hoger worden dan de huurprijs die wettelijk is vastgesteld voor de woning. De verhoging gaat jaarlijks in op 1 juli.

Eenmalige huurverlaging in 2024

Het kan zijn dat je in 2024 in aanmerking komt voor een eenmalige huurverlaging voor lage inkomens. Hier vind je alle informatie op een rij.

Servicekosten 

Naast jouw huur betaal je soms ook servicekosten. Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur komen. Je betaalt servicekosten voor diensten en leveringen die wij voor je uitvoeren en die in de regel voor een heel portiek of woongebouw zijn afgesproken, zoals schoonmaak, onderhoud van de tuinen en glasbewassing. De servicekosten zijn niet voor iedereen hetzelfde. Dat hangt af van de voorzieningen in het gebouw waarin je woont. Servicekosten staan op je huurspecificatie en zijn een schatting. Aan het einde van het jaar ontvang je een eindafrekening.

Zijn er nog onduidelijkheden n.a.v. de servicekosten dan helpen wij je graag. Je kunt ons bereiken via 050 - 529 9925, via het klantportaal Mijn Patrimonium of per e-mail servicekosten@patrimonium-groningen.nl.

Veel gestelde vragen

Hoe is mijn berekening gemaakt?

Er is gekeken naar het door jou betaalde voorschot en de ontvangen inkoopfacturen voor uw woning. Indien je ook betaalt voor de centrale ruimtes, dan hebben wij ook naar deze kosten gekeken. Alle kosten hebben betrekking op het afgelopen jaar.

Waarom worden de servicekosten maar eenmaal per jaar afgerekend?

Omdat veel leveranciers één keer per jaar de afrekening sturen, deze afrekening is de basis voor de afrekening van jouw servicekosten.

Waarom betaal ik administratiekosten over de afrekening servicekosten?

Er worden kosten gemaakt voor het opstellen, boeken en betalen van facturen en afrekeningen (verdeelsleutels) zo ook jouw vragen over de afrekening. Een deel van die kosten worden aan jou doorberekend.

Waarom moet ik bijbetalen?

Als je moet bijbetalen, betekent dit dat de daadwerkelijke servicekosten hoger zijn uitgevallen dan van tevoren is ingeschat. De betaalde voorschotten waren lager dan de uiteindelijke werkelijke kosten. Op voorhand is er een inschatting gemaakt van de verwachte kosten, in de werkelijkheid waren de kosten dus hoger.

Moet ik het te bijbetalen bedrag zelf overmaken?

Op de afrekennota is te zien op welke wijze je betaalt, indien er staat vermeld dat jij het bedrag zelf moet overmaken, kun je dit via jouw bank overmaken. Maar je kunt dit ook via het klantportaal doen met vermelding van het betalingskenmerk.

Ik heb nog geld tegoed van Patrimonium, wordt dit verrekend met mijn afrekening?

Nee, dit wordt niet verrekend. Je moet de afrekening servicekosten aan Patrimonium betalen onder vermelding van jouw contractnummer.

Ik krijg geld terug van de afrekening, maar ik heb nog een aanmaning liggen, wordt dit nu verrekend?

Ja, dit wordt verrekend.

Ik krijg geld terug, op welk bankrekeningnummer?

Op het bij ons bekende rekeningnummer, dit nummer is ook te zien in het klantportaal.

Kan ik ook in termijnen betalen?

Ja dat kan, er kan een betalingsregeling worden aangemaakt voor een periode van maximaal zes maanden. Je kunt dit zelf regelen via het klantportaal of een e-mail sturen of bellen met het telefoonnummer in de brief.

Wordt mijn voorschot nu ook aangepast?

Ja dat kan, er kan een betalingsregeling worden aangemaakt voor een periode van maximaal zes maanden. Je kunt dit zelf regelen via het klantportaal of een e-mail sturen of bellen met het telefoonnummer in de brief.

Ik huur niet het hele jaar de woning, betaal ik dan een heel jaar?

Nee, de servicekosten worden alleen berekend over de periode dat jij de woning huurt.

Mijn buren betalen een ander bedrag of hebben een andere afrekening ontvangen als ik

De afrekening kan verschillen door gedeelde kosten en eigen kosten.

Waarom betaal ik voor een huismeester (buurtbeheerder)?

De buurtbeheerder (ook wel huismeester) komt regelmatig bij jouw woongebouw langs om werkzaamheden uit te voeren. Denk hierbij aan werkzaamheden op het gebied van voorlichting, toezicht en controle. Samen met de andere bewoners betaal je een deel van deze kosten.

Ik heb geen portiekverlichting en moet wel betalen.

De omschrijving portiekverlichting geldt voor overige gemeenschappelijke ruimte maar ook voor bijv. de verlichting voor een brandgang.