Geldzaken
Op deze pagina vind je allerlei informatie over het betalen van je huur, wat je kunt doen als je de huur niet kunt betalen en de jaarlijkse huurverhoging.
Huur betalen
Wanneer je een woning huurt van Patrimonium, betaal je maandelijks de huur. Huur je vóór 1 januari 2022 een woning bij ons, dan betaal je de huur uiterlijk op de 10e van de maand. Huur je vanaf 1 januari 2022 bij ons, dan betaal je de huur uiterlijk de 1e van de maand volgens de nieuwe huurvoorwaarden. Betalen kan via (IBAN) NL 17 INGB 0211307521 t.n.v. Christelijke Woningstichting Patrimonium. Wij kunnen ook de huur automatisch incasseren. Daarvoor kun je een machtiging opvragen door een mail te sturen naar huurincasso@patrimonium-groningen.nl.
Lukt het je niet om de huur te betalen?
Het kan gebeuren dat je de huur niet op tijd of volledig kunt betalen. Dat is vervelend, maar het kan iedereen overkomen. Trek op tijd aan de bel, want hoe eerder je contact opneemt hoe beter. Neem contact op met onze medewerkers van de afdeling Huurincasso om samen te kijken naar een goede oplossing. De afdeling Huurincasso is bereikbaar op 050 – 529 9999 of huurincasso@patrimonium-groningen.nl. Ook ben je welkom voor een gesprek op ons kantoor.
Voor hulp bij geldzaken kun je terecht bij het WIJ-team in jouw eigen wijk. Loop bijvoorbeeld eens binnen bij het financieel spreekuur. Ook kun je bellen of mailen. Kijk voor meer informatie op: wij-groningen.nl.
Ben je jonger dan 24 jaar en/of student en heb je vragen over financiën? Dan kun je terecht bij de Eurocoach van de Groningse Kredietbank (GKB). De Eurocoach is bereikbaar via WhatsApp: 06 – 46 16 60 62. Meer informatie kun je vinden via deze link: Jongeren en geldzaken | Gemeente Groningen.
Tijdelijk Noodfonds Energie
Het Tijdelijke Noodfonds Energie is vanaf 22 april 2025 open voor aanvragen. Dit fonds is voor huishoudens met een laag inkomen die veel betalen voor energie. Als dat op jou van toepassing is, kun je voor zes maanden hulp aanvragen om je energierekening te betalen. Het Noodfonds betaalt dan een deel van je energierekening voor zes maanden. Dit jaar kunnen ook huishoudens met een blokaansluiting een aanvraag doen. De steun wordt
rechtstreeks overgemaakt door je energieleverancier op je bankrekening.
Wil je weten of je kans maakt op deze steun? Kijk dan op www.noodfondsenergie.nl en gebruik de rekenhulp.
Jaarlijkse huurverhoging
Ieder jaar berekenen wij of jouw huur wordt aangepast. De regels voor deze huuraanpassingen worden jaarlijks door de overheid vastgesteld. Zo wordt er onder andere bepaald met welk percentage de huur maximaal mag stijgen. Bovendien mag de huurprijs van je woning nooit hoger worden dan de huurprijs die wettelijk is vastgesteld voor de woning. De verhoging gaat jaarlijks in op 1 juli.
Servicekosten
Naast je huur betaal je soms ook servicekosten. Dit zijn extra kosten die je bovenop je huur betaalt. Je betaalt deze kosten voor diensten die wij voor je regelen, zoals schoonmaken, stroom en glasbewassing. De servicekosten kunnen verschillen per complex, afhankelijk van de voorzieningen. Je vindt de servicekosten op je huurspecificatie; dit is een schatting. Aan het einde van het jaar krijg je een eindafrekening.
Zijn er nog onduidelijkheden n.a.v. de servicekosten dan helpen wij je graag. Je kunt ons bereiken via 050 - 529 9999, via het klantportaal 'Mijn Patrimonium' of per e-mail servicekosten@patrimonium-groningen.nl.
Veel gestelde vragen
Er is gekeken naar het voorschot dat je hebt betaald en de facturen die we hebben ontvangen voor jouw complex. Als je ook betaalt voor de voorzieningen, kijken we naar het verbruik van jouw woning. Alle kosten zijn voor het afgelopen jaar.
Dit komt omdat veel leveranciers hun afrekening maar één keer per jaar sturen. Deze afrekening gebruiken we als basis voor jouw servicekosten.
Dit is omdat er kosten zijn voor het maken, boeken en afhandelen van de afrekening. Het percentage dat je ziet op je afrekening is vastgesteld volgens de wet- en regelgeving.
Als je moet bijbetalen, komt dat omdat de werkelijke servicekosten hoger zijn dan wat we eerst dachten. De voorschotten die je hebt betaald waren lager dan de uiteindelijke kosten. We hebben van tevoren een schatting gemaakt van de kosten, maar die waren in werkelijkheid dus hoger.
Op de afrekennota kun je zien hoe je moet betalen. Als er staat dat je het bedrag zelf moet overmaken, kun je dit doen via jouw bank. Vergeet niet om jouw contractnummer erbij te vermelden. Je kunt ook betalen via het klantportaal ‘Mijn Patrimonium’ met iDeal.
Nee, dat wordt niet verrekend. Je moet de afrekening van de servicekosten aan Patrimonium betalen en vergeet niet jouw contractnummer erbij te vermelden.
Ja, dit wordt verrekend.
Wij storten het bedrag op het bij ons bekende rekeningnummer. Dit nummer is ook te zien in het klantportaal.
Wanneer je een betalingsregeling wilt treffen, kun je contact opnemen met een bewonersconsulent incasso. Dat kan door een e-mail te sturen naar huurincasso@patrimonium-groningen.nl of te bellen naar 050-5299999.
Wij proberen jouw voorschot zo goed mogelijk in te schatten, zodat je zo weinig mogelijk hoeft bij te betalen op de afrekening. Wij hebben jouw voorschot opnieuw berekend op basis van:
- Jouw huidige voorschot
- Jouw afrekening
- De verwachte tarieven
De servicekosten worden elk jaar afgerekend van 1 januari tot 31 december. Als je niet het hele jaar in de woning hebt gewoond omdat je verhuisd bent, krijg je alleen een afrekening voor de periode dat je er wel woonde.
De afrekening kan verschillen doordat jouw buren andere voorschotten betalen. Daarnaast wordt er afgerekend over de periode dat de huurder er woont. Als er wordt betaald voor een voorziening in de woning is dit op basis van wat er daadwerkelijk is verbruikt.
De buurtbeheerder, ook wel huismeester genoemd, komt regelmatig bij jouw complex langs om werkzaamheden uit te voeren. Dit kan gaan om voorlichting, toezicht en controle. Jij en andere bewoners betalen samen een deel van deze kosten.
Portiekverlichting is de verlichting in gemeenschappelijke ruimtes, zoals de hal of het trappenhuis. Het geldt ook voor de verlichting in een brandgang, zodat deze plekken goed verlicht zijn.