Zonnepanelen
Bij Patrimonium werken we aan verduurzaming en zonnepanelen zijn daarbij belangrijk. Daarom vragen wij huurders van eengezinswoningen of ze interesse hebben in zonnepanelen op het dak. Zonnepanelen zorgen voor lagere energiekosten en dragen bij aan een beter milieu door duurzaam energiegebruik.
Eengezinswoningen
Als je in een eengezinswoning woont, ontvang je van ons een brief en een folder met informatie over zonnepanelen. In de folder lees je alles over het aanvragen van zonnepanelen.
Installatie door Firma Feenstra
Wij beoordelen je aanvraag en geven Firma Feenstra opdracht om de zonnepanelen op jouw dak te plaatsen. Ze gaan een afspraak met jou maken om te bekijken hoeveel zonnepanelen er geplaatst kunnen worden. Na het gesprek worden de zonnepanelen zo spoedig mogelijk, in overleg met jou, op het dak geplaatst en aangesloten in de meterkast.
Kosten en reparaties
De kosten voor de zonnepanelen worden betaald door Patrimonium, ook de kosten van een reparatie. Behalve wanneer er sprake is van schade en of vernieling. Twijfel je daaraan? Neem dan contact op met ons Klantenpunt. Je betaalt maandelijks een bijdrage in de servicekosten voor de aanschaf van de zonnepanelen. De hoogte van de bijdrage hangt af van het aantal zonnepanelen dat je kiest (minimaal 2 en maximaal 12).De bijdrage heeft geen invloed op de berekening van de jaarlijkse huurverhoging.
Vragen?
Heb je nog vragen? Stuur ons een mail via zonnepanelen@patrimonium-groningen.nl. Je kunt ook contact opnemen met ons Klantenpunt via 050-529 9999. We helpen je graag verder!
Veel gestelde vragen
Als je in een appartement woont, ontvang je geen brief van ons. We onderzoeken eerst de mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen bij appartementen.
Dit kan verschillen per flat, maar bij veel flats wordt het voordeel verrekend via de algemene servicekosten. De opgewekte stroom wordt afgetrokken van de algemene stroomkosten van de locatie, waardoor deze kosten evenredig worden verlaagd.
Een zonnepaneel is een apparaat dat zonlicht omzet in elektriciteit of warmte. Soms heb je beide soorten op je dak. De warmtevariant zorgt voor warm water. Het verwarmt koud water, dat bijvoorbeeld op zolder staat, zodat je minder gas verbruikt. Dit betekent dat je ketel minder hoeft te stoken. De elektrische variant maakt elektriciteit. Die stroom gaat naar je meterkast. Je kunt die stroom zelf gebruiken of teruggeven aan het net van je energieleverancier.
Voor de plaatsing van de zonnepanelen betaal je servicekosten. Deze servicekosten zijn lager dan wat de zonnepanelen opbrengen. De zonnepanelen leveren jou op dit moment dus geld op. Zelfs wanneer je terugleverkosten (boete) moet betalen aan je energieleverancier is de opbrengst voor jou in veel gevallen hoger dan de totale kosten. Er zijn hierover diverse berekeningen te vinden online maar ze zijn afhankelijk van uw keuze van energieleverancier en soort contract. Daarom is er geen voorbeeld opgesteld.
De energiekosten gaan omlaag, je servicekosten worden iets hoger. Hoe meer stroom je zelf gebruikt, hoe meer financieel voordeel je hebt van zonnepanelen. Het is bijna zeker dat je er niet op achteruitgaat.
Vaak leveren wij een meter van Homewizard die je kunt aansluiten in je meterkast, of er is een kleine digitale KWh-meter in je meterkast geplaatst die de stroomopbrengst bijhoudt. Daarnaast kun je de teruglevering ook terugvinden op je energierekening of in de app van je energieleverancier.
Neem gerust telefonisch contact met ons Klantenpunt (050 5299999) op of vul het contactformulier op onze website in om een reparatieverzoek in te dienen. Wij zorgen er dan voor dat een installatiebedrijf de benodigde werkzaamheden gaat inplannen. Houd er rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor het controleren van de werking van de zonnepanelen. Als er geen of minder opbrengst is door problemen met de zonnepanelen en/of omvormer, kan Patrimonium geen vergoeding geven voor de gemiste opbrengst.
Neem gerust telefonisch contact met ons Klantenpunt (050 5299999) op of vul het contactformulier op onze website in om een reparatieverzoek in te dienen. Wij zorgen er dan voor dat een installatiebedrijf de benodigde werkzaamheden gaat inplannen. Houd er rekening mee dat je zelf verantwoordelijk bent voor het controleren van de werking van de zonneboiler/zonnecollector. Als er geen of minder opbrengst is door problemen met de zonneboiler/zonnecollector, kan Patrimonium geen vergoeding geven voor de gemiste opbrengst.
Via www.energieleveren.nl kun je doorgeven dat je zonnepanelen hebt. Meestal hebben wij afgestemd met de installateur dat zij deze gegevens al in 1x aanleveren bij de Enexis zodra de panelen zijn geïnstalleerd, zodat je dit niet zelf meer hoeft te doen.
Zonnepanelen maken zichzelf schoon. Ze liggen schuin, zodat regenwater het vuil wegspoelt. Ook zit er een speciale laag op die vuil afstoot. Als je de panelen toch schoon wilt maken, kun je een glazenwasser bellen. De kosten voor het schoonmaken moet je zelf betalen.
De kosten voor het plaatsen van de zonnepanelen hangen af van het aantal zonnepanelen en de verwachte opbrengst ervan. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.
Nee, dat mag niet. Voor het plaatsen van zonnepanelen kun je een aanvraag indienen bij Patrimonium. Wanneer we de aanvraag goedkeuren, laten we de installateur een vooropname doen van je woning. Patrimonium betaalt de zonnepanelen en zorgt voor de plaatsing en het onderhoud. In ruil daarvoor betaal jij als huurder een vaste vergoeding per maand via de servicekosten, op basis van € 0,06 per Wattpiek (Wp) per jaar (zie tabel).
Voorbeeld berekening 1 paneel van 410Wp: | |
€ 0,06 x 410 = € 24,60 per jaar | |
€ 24,60 / 12 maanden = € 2,05 per maand |
Nee, dat mag niet.
Het is helaas lastig te zeggen hoeveel energie de zonnepanelen opwekken, omdat dat per situatie anders is. Je kunt zelf zien hoeveel stroom je panelen opwekken door regelmatig naar de kWh-meter in je meterkast te kijken. Ook kun je via de app van je energieleverancier makkelijk zien hoeveel energie je verbruikt en teruglevert.
Als vuistregel wordt in Nederland de volgende formule gebruikt: Wp (van het paneel) x aantal panelen x € 0,85 = een gemiddelde jaaropbrengst in Nederland. Dit is een gemiddelde en kan dus lager of hoger uitvallen.
Zonnepanelen wekken ook energie op in de herfst en winter, maar minder dan in de lente en zomer. Dit komt doordat de dagen kort zijn en er minder zonlicht is. Toch hoeft de zon niet altijd te schijnen om energie op te wekken. Voor het opwekken van energie is alleen daglicht nodig.
Patrimonium heeft een investering gedaan en je bent akkoord gegaan met het betalen van servicekosten. Op dit moment verlagen wij niet de servicekosten vergoeding omdat wij met servicekosten de investering dekken van de zonnepanelen.
Je kunt de zonnepanelen zelf uitzetten, door de automaat in de meterkast om te zetten. Hiermee kun je een eventuele terugleverboete ontlopen door niet (meer) terug te leveren. Daarmee gaat je verplichting om servicekosten te betalen echter niet weg.
Salderen is een regeling waarbij je de energie die je zelf opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen, kunt wegstrepen tegen de energie die je van het net gebruikt. Als je bijvoorbeeld meer energie teruggeeft aan het net dan je verbruikt, krijg je dat terug of wordt het van je rekening afgetrokken. Zo betaal je alleen voor het echte verbruik dat je hebt, en dat kan je energiekosten verlagen.
Op dit moment kan de opgewekte zonnestroom die niet zelf verbruikt wordt, teruggeleverd worden aan het elektriciteitsnet. Deze teruggeleverde stroom kan nu nog weggestreept worden tegen de geleverde stroom die van het net afgehaald wordt. Het kabinet heeft besloten om deze salderingsregeling in 2027 helemaal te stoppen en dit niet geleidelijk af te bouwen.
Daarmee is de mogelijkheid om per 01-01-2027 de teruggeleverde stroom uit de zomer weg te strepen tegen in de winter verbruikte stroom, verdwenen. Dit betekent dat huishoudens met zonnepanelen vanaf dat moment, voor iedere kilowattuur stroom van hun zonnepanelen die zij terugleveren aan het net, een kleine vergoeding krijgen van hun energieleverancier.
Vanaf 2027 gaan de terugleverkosten (indien hier sprake van is) naar verwachting niet volledig verdwijnen, maar wel flink lager worden.
Er is veel politieke aandacht voor het financiële plaatje van huurders met zonnepanelen.
Zodra wij meer weten over de toekomst zullen we u hierover informeren.
Als er een daklekkage is ontstaan door het plaatsen van de zonneboiler is de installateur hiervoor aansprakelijk. Neem gerust telefonisch contact met ons Klantenpunt (050 5299999) op of stuur ons een reparatieverzoek via het contactformulier op onze website. Vertel duidelijk dat de lekkage is begonnen sinds de installatie. Wij zorgen er dan voor dat de installateur het probleem komt oplossen.
Een omvormer is een apparaat dat de invoerspanning die van zonnepanelen komt kan omvormen naar een andere spanning. Zonnepanelen zetten zonne-energie om in gelijkstroom waarna de omvormer deze omzet in een stabiele wisselstroom van 230V.
Er zijn tegenwoordig meerder soorten omvormers. Je hebt Stringomvormers en micro-omvormers. Beide varianten hebben wij op onze daken liggen. De stringomvormer vind je vaak in huis (op zolder) en de micro-omvormers worden meestal direct geplaatst onder de zonnepanelen op het dak.
Hoewel beide systemen zonne-energie inwinnen, zijn zonnepanelen bedoeld voor het opwekken van elektriciteit in uw huis en is een zonneboilersysteem met zonnecollectoren alleen bedoeld voor het opwarmen van water.
Na onderhoudswerkzaamheden en/of het verhelpen van de stroomstoring schakelen de meeste omvormers zichzelf automatisch weer in. Controleer zelf of de omvormer weer correct werkt, zodat je geen opbrengsten misloopt. Mocht de automatische inwerkingtreding niet het geval zijn neem dan contact met ons op.
Nee, dat mag niet. Het plaatsen van een thuisbatterij waarbij een aanpassing moet plaatsvinden in de elektrotechnische installatie is niet toegestaan.
Naast de thuisbatterij die aangesloten moet worden op de elektrotechnische installatie, zijn er inmiddels ook goedkopere stekkerbare thuisbatterijen beschikbaar. Deze kunt u eenvoudig aansluiten op een stopcontact. Patrimonium is hier echter geen voorstander van, omdat we hier geen controle op kunnen uitoefenen. Dit brengt risico's met zich mee, zoals brandgevaar en mogelijke problemen met de verzekering. Daarnaast is het belangrijk om te controleren of de batterij een CE-keurmerk heeft, wat aangeeft dat het product voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.
Hoewel we het gebruik van stekkerbare thuisbatterijen niet kunnen verbieden, raden we het wel af. Deze oplossingen zijn vaak duurder per kWh dan reguliere thuisbatterijen. Het is dus verstandig om goed na te denken voordat je een beslissing neemt.